Elke burger zou de basisvaardigheden moeten leren om een leven te redden. Diegenen die de plicht hebben om te reageren op noodsituaties moeten bekwaam zijn om reanimatie uit te voeren, afhankelijk van het niveau van redding dat ze bieden, van basale (BLS) tot specialistische reanimatie, voor kinderen en/of volwassenen, en dit volgens de geldende ERC-richtlijnen. De handhaving van de reanimatiecompetenties is beter als de hertraining regelmatig gebeurt (tussen twee en twaalf maanden) en dat een regelmatige actualisering van de opleiding ingepland is. Voor zorgprofessionals wordt een geaccrediteerde geavanceerde reanimatie (ILS/ALS) aanbevolen. Het gebruik van cognitieve hulpmiddelen en feedbackapparaten tijdens reanimatietraining wordt aanbevolen. Training van specifieke taken binnen een team en teamleiderschap maakt integraal deel uit van de gespecialiseerde reanimatieopleidingen, ondermeer het houden van datagestuurde en prestatiegerichte debriefings.
Belangrijke punten in het reanimatieonderwijs voor omstanders en eerstehulpverleners zijn:
Kernpunten in het reanimatieonderwijs voor zorgprofessionals zijn:
Het aanleren van de technische vaardigheden aan elke hulpverlener om reanimatie uit te voeren op hun competentieniveau is erg belangrijk. Even belangrijk echter is het aanleren van menselijke factoren: bv. communicatie, samenwerking in teams en met verschillende beroepen, zich bewust zijn van de kritieke situatie, enz. Menselijke factoren zijn cruciaal voor het bereiken van hoogkwalitatieve reanimatie en goede klinische praktijken. Het aanleren van deze factoren zal de bereidheid van getrainde hulpverleners vergroten om slachtoffers in een levensbedreigende situatie te helpen, het begin van de overlevingsketen verbeteren door BLS te starten en deelnemers aan reanimatiecursussen het vertrouwen geven om reanimatie te proberen wanneer dat nodig is.
Leren reanimeren kan worden ondersteund door het gebruik van smartphones, tablets, geconnecteerde horloges, enz., of door gebruik te maken van apps en sociale media, evenals feedbackapparaten. Deze leermodaliteiten kunnen leraar-onafhankelijk zijn. Ze verbeteren de retentie en vergemakkelijken de competentiebeoordeling bij reanimatie. Gamified leren (het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen) zoals bv. bij virtual en augmented reality, tablet-apps die monitoren simuleren enz., kunnen veel leerlingen boeien. Virtuele leeromgevingen worden aanbevolen om te worden gebruikt voor e-learning voorafgaand aan de cursus, als onderdeel van een “blended learning”-aanpak, of voor zelflerende opties om onafhankelijk van tijd en locatie te leren, en dit voor alle niveaus van reanimatiecursussen.
Zowel hoge als lage getrouwheidssimulaties in reanimatieonderwijs vergemakkelijken contextueel leren voor een verscheidenheid aan leerlingen. Het integreert technische en niet-technische vaardigheden en houdt rekening met de omgeving of context van specifieke leergroepen en de verschillende expertiseniveaus. Simulatie biedt dus de mogelijkheid om te leren omgaan met menselijke factoren in kritieke situaties. Specifieke team- of leiderschapstraining moet worden opgenomen in specialistische reanimatiesimulatie. Diepgaand leren vindt plaats tijdens de reflectiefase in de nabespreking van een gesimuleerde reanimatie door de feedback van de instructeur.
Op veel onderwijsgebieden heeft de kwaliteit van de leraar een grote impact op het leren, en dit kan worden verbeterd door training en voortdurende vorming van de faculteitsleden. Het bewijs voor deze effecten in reanimatietraining is schaars en veel aanbevelingen over faculteitsvorming worden daarom geëxtrapoleerd van andere gebieden. Drie aspecten van faculteitsvorming zijn belangrijk: selectie van geschikte instructeurs, initiële instructeursopleiding, en onderhoud en regelmatige actualisering van hun onderwijskwaliteit.
Geaccrediteerde ALS-training en geaccrediteerde neonatale reanimatietraining (NLS) voor zorgprofessionals verbeteren de outcome van patiënten. De basisreanimatie (BLS en EPBLS) is de eerste stap in de overlevingsketen en recent werd het belang van een hoogkwalitatieve BLS door studies aangetoond. Verder onderzoek is nodig om hun werkelijke impact op de outcome van patiënten te verhogen.
Handleiding BLS
Basisreanimatie met het gebruik van een Automatische Externe Defibrillator (Basic Life Support with Automated External Defibrillator) – BLS
BASIC LIFE SUPPORT (BLS), nl. de cardiopulmonle reanimatie en, indien mogelijk, het gebruik van een automatische externe defibrillator (AED) is het eerste zorgniveau voor een persoon met een hartstilstand. Tijdens de European Resuscitation Council (ERC) BLS Provider-cursussen, zullen gecertificeerde instructeurs u begeleiden en ondersteunen in het leerproces. Het leren uitvoeren van elementaire levensondersteuning en het gebruik van een geautomatiseerde externe defibrillator is een interactief proces dat zowel kennis als vaardigheden vereist. Een deel of al deze kennis en enkele vaardigheden kunnen worden verkregen door zelfstudie op het e-learning platform. AED’s zijn overal in Europa op grote schaal verkrijgbaar. Deze cursus omvat training in het gebruik van een AED wanneer deze beschikbaar is. Als er geen AED beschikbaar is, start u BLS en wacht u op professionele hulp. BLS is fundamenteel voor alle cardiopulmonale reanimatie. Competentie in Basic Life Support is een vereiste voor inschrijving voor alle opleidingen op gevorderd niveau door de European Resuscitation Council.
Handleiding EPBLS
Basisreanimatie van kinderen (European Paediatric Basic Life Support) – EPBLS
De European Pediatric Basic Life Support Course (EPBLS) is bedoeld als training voor iedereen die met kinderen werkt en kan worden geconfronteerd met een kind in (dreigende) hartstilstand. Regelmatige herscholing is verplicht.
De cursus duurt 4 uur mits vooraf doorlopen van de e-learning. Aan het einde van de EPBLS-cursus moet men in staat zijn om:
Handleiding BIC
Basis Instructeurscursus (Basic Instructor Course ) – BIC
Om zoveel mogelijk BLS-hulpverleners in heel Europa te trainen, heeft de ERC een cursus ontwikkeld om mensen op te leiden en de technieken van reanimatie aan een breed scala van mensen aan te leren. BLS is fundamenteel voor alle cardiopulmonale reanimatie. De cursus is geschikt voor leken en zorgverleners die BLS Instructor willen worden. BLS-cursisten die een uitzonderlijke aanleg voor reanimatietechnieken vertonen zijn hiervoor bij voorkeur geschikt en worden hiervan op de hoogte gebracht.
De cursus duurt een dag (minimaal 7 uur zonder pauzes) en bestaat uit interactieve lezingen en demonstraties van de vaardigheden die nodig zijn om een goede BLS- en AED-hulpverlener te zijn.
Kandidaten die de cursus met succes hebben afgerond, staan bekend als Instructor Candidates en ontvangen het “ERC BLS Instructor Candidate Certificate”. Ze worden instructeurs na het lesgeven op twee ERC-cursussen.
Handleiding ILS
Immediate Life Support – ILS
De IMMEDIATE LIFE SUPPORT cursus is een multidisciplinaire eendaagse cursus (of de eerste dag van de ALS cursus). Hij levert de essentiële kennis en vaardigheden die belangrijk zijn in de beginfase van de behandeling van een kritiek zieke patiënt die reanimatie nodig heeft. Daarom is het bij uitstek geschikt voor de opleiding van zorgverleners in alle stadia en van alle niveaus.
Het biedt training in meer diagnostische vaardigheden dan de BLS-cursus en breidt kernkennis uit en leert vaardigheden in luchtwegbeleid, ECG-herkenning evenals snelle en veilige defibrillatie met behulp van een AED of een handmatige defibrillator. Het concept volgt dat van de ALS-cursus op de voet, maar richt zich alleen op de essentiële kennis en vaardigheden die geschikt zijn voor de meeste zorgverleners. De cursus beoogt de eerstelijns reanimatiecursus voor professionals in de gezondheidszorg te zijn, complementair aan de BLS.
Handleiding ALS
Advanced Life Support – ALS
De European Resuscitation Council (ERC) heeft zijn Advanced Life Support (ALS) provider cursus ontwikkeld ten behoeve van de professionele gezondheidswerkers in de urgentiegeneeskunde op basis van ERC-richtlijnen. Die Europese cursus onderwijst evidence-based richtlijnen en vaardigheden voor reanimatie. De ALS-cursus biedt een gestandaardiseerde aanpak voor cardiopulmonale reanimatie bij volwassenen. Die ALS-cursus heeft als doel kandidaten op te leiden om de oorzaken van hartstilstand te identificeren, patiënten te herkennen die dreigen achteruit te gaan, en zowel de hartstilstand als de ‘peri-arrest’-problemen in het eerste uur na de eerste reanimatie door een hartstilstand te behandelen.
Cursusstructuur en programma
ALS-cursussen worden gegeven in centra in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en het Verre Oosten. Ze zijn goedgekeurd en gecertificeerd door de European Resuscitation Council. Dit zorgt voor uniformiteit van inhoud en standaard, ongeacht het centrum.
De cursus bestaat uit:
De kennis van de kandidaten wordt vooraf beoordeeld aan de hand van meerkeuzevragen op de virtuele leeromgeving. Praktische vaardigheden in luchtwegbeleid en de initiële benadering van een patiënt in kritieke toestand (inclusief basisreanimatie en defibrillatie waar van toepassing) worden continu beoordeeld. Er is ook een beoordeling van een gesimuleerde hartstilstand (CASTest). Kandidaten die de vereiste norm halen, ontvangen een ALS-providercertificaat.
De multidisciplinaire dynamiek van de cursus bevordert efficiënt teamwork. Door samen te trainen, krijgen alle ALS-kandidaten de kans om ervaring op te doen als zowel reanimatieteamleden als teamleiders.
Medische studenten, verpleegkundigen evenals andere zorgverleners voor wie deze cursus hun trainingsbehoeften kan overtreffen, moeten worden aangemoedigd om de cursus Immediate Life Support (ILS) te voltooien (kan de eerste dag van de ALS-cursus zijn). Degenen met een bijzondere interesse in reanimatie moeten dan overwegen om indien nodig een ALS-cursus te volgen.
De ALS-cursus is gericht op:
artsen, verpleegkundigen en andere beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg die kunnen geconfronteerd worden met de ALS in het ziekenhuis of buiten het ziekenhuis,
Het medisch, verpleegkundig of paramedisch personeel dat geconfronteerd wordt met vitale urgentiesituaties, evenals
diegenen die regelmatig een hartstilstand bijwonen of waarvan mag worden verwacht dat zij patiënten met een hartstilstand leiden en behandelen.
Handleiding EPILS
European Paediatric Immediate Life Support EPILS
EPILS streeft naar reanimatietraining voor alle zorgverleners die voor kinderen zorgen, maar meestal geen lid zijn van een reanimatieteam. Kandidaten worden getraind om kritiek zieke kinderen en kinderen in cardiorespiratoire arrest te herkennen en te beheren in afwachting van de komst van een reanimatieteam (1 tot 5 minuten) en om verdere ondersteuning te bieden zodra het team arriveert.
De cursus duurt 7 tot 8 uur en omvat:
Handleiding EPALS
European Paediatric Advanced Life Support EPALS
De EPALS-cursus is bedoeld voor alle beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg die waarschijnlijk zullen worden betrokken, hetzij als teamlid of teamleider, bij de reanimatie van een kind, baby of pasgeborene in het ziekenhuis of buiten het ziekenhuis. De cursus is bedoeld om zorgverleners te voorzien van de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor de behandeling van een ernstig ziek kind tijdens de eerste ziekteperiode en om evolutie naar het hartstilstand te voorkomen. De nadruk ligt ook op teammanagement en niet-technische vaardigheden.
De cursus duurt 2 volledige dagen (of maximaal 3 dagen) en omvat:
Na de bestelling ontvangt u een “Pro forma” factuur. Na de betaling zal ERC de boeken sturen op basis van “printing on demand”.
Contact: office@brc-rea.be
Hieronder vindt u een beschrijving van de verschillende opleidingen.
Om een opleiding te volgen, volg de link: https://cosy.erc.edu/vl/sessions/calendar
Op die pagina, het land, het cursustype en de taal kiezen. Vervolgens de gewenste datum kiezen nadat u de beschikbare plaatsen nagekeken hebt. U kunt online registreren en contact opnemen met de cursusorganisator.